IV. DÖNEM (2018-2019) TOPLU SÖZLEŞMESİ Mİ TOPLU PEŞKEŞİ Mİ?
Mesele toplu sözleşmenin başarılı mı başarısız mı olduğunu tartışmak değildir.
Memurların toplu pazarlık masasında PEŞKEŞ ÇEKİLDİĞİ açıktır.
Birilerinin bilmem kaç tane KAZANIM sayması bu gerçeği değiştirmez.
Kazanım denilen şeyin neye göre ölçüldüğü önemlidir.
22 Ağustos 2017 tarihinde Memur-Sen ile Hükumet arasında imzalanan IV. Dönem (2018-2019) Toplu Sözleşmesini, önce bu Sözleşmenin imzalanmasından 49 gün önce 3 Temmuz 2017 tarihinde Türk-İş ile Hükumet arasında imzalanan Toplu İş Sözleşmesi (2017-2018) ile karşılaştıralım. Çünkü ikisi de 50 günlük arayla aynı Hükumet ve aynı Bakanlık ile imzalanmıştı.
190 BİN KAMU İŞÇİSİ İSTEDİĞİNİ ALIYOR
Türk-İş’in imzaladığı genel anlaşmaya göre;
1- Önce 3.000 TL’nin altında ücret alan kamu işçilerine 90 TL iyileştirme yapıldı.
2- Üzerine, kamu işçilerine 2017 yılı için % 7,5 + 5 (kümülatif % 12,88) 2018 yılı için % 3,5+3,5 (Kümülatif %7,1) artış yapıldı.
3- Bir önceci toplu iş sözleşmesi ile kamu işçilerine her yıl bir kez olmak üzere verilen 500 TL Denge Ödeneği 750 TL’ye yükseltildi.
4- 2017 yılında yemek yardımında 1,50 TL/gün ilave artış sağlandı.
5- Diğer sosyal yardımlar da yüzde oranlarına göre artırıldı.
MEMURLARA, KALAN OLURSA VERİLİYOR
Özellikle dikkat edelim ki; memur sendikaları Hükümet ile pazarlığa otururken ellerinde, 50 gün önce aynı Hükümet ve aynı Bakanlık ile TÜRK-İŞ’in imzaladığı, yukarıda da bazı maddelerini alıntıladığımız bir toplu iş sözleşmesi örneği vardı.
Karşılaştırma yaparken birkaç hususa daha dikkat edelim:
Kamu işçileri, bir önceki (2015-2016)toplu iş sözleşmesinde 2015 yılı için % 11,3 artış alırken (en düşük işçi ücretinde % 21,5), aynı yıl memurlar % 7,46 artış almıştı. Üstelik memurların 2014 yılından da aylığı 2.250 liraya kadar olanlarda % 4, aylığı 2.250 liranın üzerinde olanlarda ortalama % 6 oranında enflasyon farkı alacağı Hükumete hibe edilmişti.
Kamu işçileri her yıl aldıkları 2 tam (30’ar günlük ücret toplamı) ve 4 yarım (13’er günlük ücret toplamı) ikramiyeye ilaveten bir önceki (2015-2016) toplu iş sözleşmesinde “DENGE ÖDENEĞİ” adı altında 500 TL tutarında (3 Temmuz 2017 tarihinde 750 TL’ye yükseltildi) 7. ikramiyeyi de aldılar. Memurların 1 kuruşluk bir ikramiyesi bile yoktur. Toplu pazarlık masasında isteyen, yumruğunu masaya vuran, “olmazsa olmaz” diyen, daha açıkçası diyebilecek sendika da yoktur. O masa Kamu-Sen’i de KESK’i de Memur-Sen’i de gördü. Hani deyim yerindeyse “Hepsi oradaydı” ve “Hepsi birlikte oradaydı”. Biri unutsa diğeri hatırlatabilirdi. Ne hikmetse masaya oturan dışarıda dediklerinin tamamını unutuyor. Unutulanların başında da ikramiye geliyor.
BU TAKSİMİ KURT YAPMAZ, KUZULARA ŞAH OLSA
Dahası, kamu işçilerinin taban ücretlerine yapılan iyileştirme ile emeklilik ikramiyelerindeki sınırı 4.732,48 TL’ye liraya yükselttiler. Yani 30 yıllık kadrolu (ilköğretim, orta öğretim, yüksek öğretim farketmez) bir kamu işçisi en az 141.974,44 TL emeklilik ikramiyesi alabiliyor.
Oysa memurlarda örneğin 30 yıl çalışmış lise mezunu bir hizmetlinin emekli ikramiyesi 73.695,60 TL, 30 yıllık üniversite mezunu memurun emekli ikramiyesi ise 86.050,82 TL’dir.
Emeklilik maaşları ise karşılaştırma yapmayacak kadar farklıdır.
Hani şair diyor ya;
“Bir kişiye dokuz pul,
Dokuz kişiye bir pul,
Bu taksimi kurt yapmaz,
Kuzulara şah olsa!”
MEMURLARA HER ŞEY YASAK
Eklemek gerekir ki;
Kamu işçileri ikinci bir işte çalışabilir,
Kendi adlarına iş yeri açabilir,
Ticaret yapabilir,
Siyasi partilere üye ve yönetici de olabilir.
Ama bunların hepsi memurlara yasaktır.
Unutmayalım, memurlar Anayasanın 128 inci maddesi uyarınca “Devletin asli ve sürekli hizmetlerini yürütür”ler.
Kamu işçilerinin sayısı 190 bin, memurların sayısı 3 milyon 200 bin. Eğer örgütlü güç bir şey ifade ediyorsa, memurların sayısı kamu işçilerinin 17 katından fazladır.
Şimdi aradaki fark SENDİKA farkı mıdır, yandaşlık farkı mıdır, hısımlık ikramı mıdır yoksa PEŞKEŞ farkı mıdır?
Bu şartlar altında BASK olarak TOPLU PEŞKEŞ ilan ettiğimiz toplu sözleşmeye KAZANIM demek mümkün müdür?
Takdir memurların.
BASK AR-GE BİRİMİ